Pensjonistblogg nr. 11 - 28.mars 2019

Hva du kan få med deg på 4 døgn i Roma

Pensjonistbloggen er denne uka viet i sin helhet til hva du kan få med deg på fire døgn i Roma, for deg som ønsker å gå litt utenfor hovedløypa. På kartet nedenfor er de fleste av stedene som nevnes markert med gult, hotellet en rød prikk. Siden vi er pensjonister, dro vi avgårde på en tirsdag og hjem lørdag og denne gangen med fly. En annen gang kan det bli togtur hele veien, slik som Bjørn Stærk har skrevet om og anbefalt i en kronikk i Aftenposten nylig.

Turen vår var en forsinket markering av 40-års bryllupsdag, da den egentlig falt i vinterferien hvor vi dro med hele familien på hytta, dessuten regna vi med at det var blitt litt mer vårstemning i Roma i slutten av mars enn midt i februar. Vi reiste sammen med Unni og Gregar, som skulle feire bursdagen til Unni og som også har vært på hovedattraksjonene før og ville se litt mer av byen. Hotell var bestilt midt i sentrum, og det var vi fornøyd med til en overkommelig pris - litt under 1.000 kr pr døgn for dobbeltrom med frokost og wi-fi inkludert). Jeg tar med en liten bildeserie fra hotellet (albergo) 9Cesari i via di Pietra 89a:

Hotel 9Cesari
Frokost på takterrassen
Fra takterrassen med S. Ignazio i bakgrunnen
Torta del nonno (bestefar) til frokost
Den originale hotellbevilgningen fra 1700-tallet
Torta del nonna (bestemor) til frokost
Det mest sentrale av Roma

Tirsdag sto vi opp midt på natta for å komme oss til Gardermoen, fly via København til Fiumicino og lokaltog til Trastevere (i stedet for Leonardoekspressen til Termini og buss derfra til sentrum). Trikk fra Trastevere-stasjonen til Largo Argentina og kort spasertur derfra forbi Pantheon til hotellet hvor vi fikk dumpa koffertene og kom oss ut i tide til å få oss en sein lunsj. I likhet med mange andre nordmenn havnet vi på restauranten da Sabatino like rundt hjørnet fra hotellet.

Restauranten ligger på plassen foran jesuittkirken Sant'Ignazio di Loyola, hvor det er et skikkelig "trompe l'oeil" i taket. Det som ser ut til å være en kuppel og søyleganger i kirketaket, er et maleri av Andrea Pozzo malt sånn at det ser sånn ut selv om taket er flatt. Du må se det fra riktig vinkel for å få denne effekten. Vi fikk både titta i taket og lest oss opp på historien om jesuittene, noe alle nordmenn med lovbestemmelse om at jesuitter ikke har adgang til riket helt fram til 1956 burde gjøre.

Sant'Ignazio di Loyola
Apsis
Trompe l'oeil - flatt tak
Turister i kirka
Fasaden til Sant'Ignazio di Loyola

Etter å ha titta i taket på Sant'Ignazio var det kort vei ned til Pantheon hvor vi fikk oss et vinglass på restauranten utendørs for å markere at våren er kommet her nede. Lang kø for å komme inn i Pantheon, som fruen må inn i hver eneste gang vi er i Roma, så vi lot det gjøremålet ligge til dagen derpå. Middag på restaurant Ditrambo like ved Campo dei Fiori på kvelden, og tidlig kveld for å hente oss inn etter en lang reisedag.

Trappa til Capitolhøyden

Vinpause utenfor Pantheon, godkjent utetemperatur

Onsdag begynte vi med spasertur ned til Piazza Venezia og forbi bløtkaka til Mussolini og trappa til Capitol - den kan fungere som erstatning for trappetrim i Kværnertrappa. Videre ned til teatro Marcelli og Porticus Octaviae i utkanten av det jødiske kvartalet i bydelen Sant'Angelo, som ble tømt for mange jøder 16. Oktober 1943 (og så godt som alle ble drept i nazistenes konsentrasjonsleire). Store deler av ghettoen ble rasert, men fortsatt står noe av det originale jødiske kvartal der og vi svingte innom piazza Lovatelli og piazza Mattei med skilpaddefontene før turen gikk over Tiberen på Ponte Garibaldi til Trastevere.

Sant'Angelo
Teatro Marcello
Portico Octaviae
Gammelt hus i bydelen
Piazza Mattei med skilpaddefontene
Gate i det jødiske kvartalet

I Trastevere ble det lunsj hos de fire sardinske brødrene på Osteria der Belli. Der har vi vært flere ganger før og stedet kan anbefales, lite jålete og god mat. Når vi først er i Trastevere, hører det med å ta en sving både innom kirka Santa Maria in Trastevere og vår faste T-skjortebutikk Trast med litt nyinnkjøp.

Etter en Aperol spritz på baren der Marianne pleier å bli påkjørt på hjørnet av via Garibaldi, tusla vi tilbake over elva på ponte Sisto og innom vår faste skinn- og veskebutikk T-Nobile uten å kjøpe noe denne gangen (men reisefølget vårt gjorde det). Videre over Campo dei Fiori og Piazza Navona hvor vi tok en tur inn i kirka med inngang fra midt på plassen - Sant'Agnese in Agone.

I sakristiet skulle det være et lite operaprogram på kvelden, så vi kjøpte billetter og dro tilbake for en times utdrag av svisker fra La Bohème, Rigoletto, Barbereren i Sevilla, Tosca og La Traviata. God akustikk og proffe sangere, så det gikk greit. På veien tilbake rakk vi innom den obligatoriske titten opp mot hullet i taket i Pantheon før vi entret de Sabatino for middag, sjekka da om bildene med Jan Hansen og Pollestad var på veggen og boka til Hugo Flaten var tilgjengelig (og det var de).

Spikra opp på veggen i Santa Maria in Trastevere

Sant'Agnese in Agone på Piazza Navona
Piazza Navona
Ørn i gulvet i Sant'Agnese
Kuppel (ekte) i Sant'Agnese
Sakristiet i Sant'Agnese før operasang
Taket i sakristiet under operasang

Torsdag spasertur på via del Corso opp til piazza del Popolo med kirka Santa Maria del Popolo hvor det bl.a. er Caravaggio-bilder. I kjelleren til kirka er det et Leonardomuseum vi ikke har vært innom før, og fikk med det med modeller av en rekke av hans tegninger og skisser. Fant opp mye rart, den gutten.

Videre til Spansketrappa hvor det også er et godt alternativ til trappetrimmen i Kværnertrappa. Lunsj på restaurant Alla Rampa ved bunnen av sidetrappa til Spansketrappa. Spasertur deretter forbi Fontana di Trevi med raskt myntinnkast på vei tilbake til en hvil på hotellet.

Apropos krangel i Oslo om å holde turistbussene utenfor ring 1, det skal angivelig gjøre det umulig å vise fram severdigheter. Men det går ikke en eneste buss fram til Pantheon, Piazza Navona, Spansketrappa eller Fontana di Trevi i Roma!

På kvelden en pizzarestaurant i nærområdet, gjorde ikke så mye inntrykk at vi noterte navnet.

Spansketrappa

Caravaggio i Santa Maria del Popolo

Fontana di Trevi

Fredag først til markedet på Campo de Fiori for å handle litt krydder og mat, innom hotellet med det og så buss opp til Esquilino for å besøke Santa Maria Maggiore, den største av Maria-kirkene i Roma.

Men først tok vi en islunsj på fortausrestaurant på Piazza di S. Maria Maggiore selv om det blåste litt. Vi tenkte oss en tur innom mosaikkene fra 800-tallet i taket av Basilica di Santa Prassede som ligger i samme område, men vi bomma på åpningstidene (stengt mellom kl. 12 og 16) og droppa den denne gangen. Så da ble det rett på en runde i Basilica di Santa Maria Maggiore, hvor det de siste årene er blitt sikkerhetssjekk med metalldetektor og væpna vakter før en kommer inn. Denne kirka er svær, hvert av de to sidekapellene er større enn de fleste norske kirker!

Det enorme taket i Santa Maria Maggiore
En ubehagelig følelse av å bli iaktatt
Santa Maria Maggiore, sidekapell
Santa Maria Maggiore
Fra "baksiden" mot Esquilino

Fra Santa Maria Maggiore tok vi spaserturen til piazza Barberini langs Via delle Quattro Fontane forbi Nasjonalgalleriet i Palazzo Barberini - stengt i anledning statsbesøk fra Kina. Vi klatret noen meter oppover via Veneto til en liten vinsmaking på en fortausrestaurant i sola der, en Barbera d'Alba til overkommelig pris. Mens vi satt der fikk vi vårt første møte med kortesjen til den kinesiske presidenten - foruten en drøss med motorsykler først og Maseratier og kinesisk luksusbil uten skilt, var det soldater med geværet klart og beina hengende ut av åpen bakluke på bilen, en del viktige følgespersoner, sykebil og sikkert noen flere politifolk. Ingen fikk krysse gata når denne gjengen var på vei.

Spasertur tilbake over Spansketrappa igjen, nå med vindusshopping i luksusbutikkene ned til via del Corso. Før vi kom over Corso og tilbake på hotellet var det ny venting på Xi Jinping med hele kortesjen til den hadde passert - samme gjengen som vi venta på langs via Veneto. Etter en velfortjent hvil på hotellet, siste middagen for denne gang på da Sabatino igjen, så nå er vi blitt stamgjester der.

Xi Jinping på via del Corso

Lørdag klart for hjemreise; Tidlig frokost og vi slo til på tilbud om å bli kjørt til flyplassen for 50 €, det funka bra og kosta ikke så mye mer når vi var fire personer enn om vi hadde tatt en buss (1,5 € per person) til Terministasjonen og Leonardoekspressen (14€ per person) derfra ut til flyplassen - og sparte masse tid. Hjemreise med SAS, jeg hadde fått oppgradert første del av turen fra Roma til København til SAS Plus ved å bruke Eurobonuspoeng som jeg ellers bare hadde mista ved foreldelse. Så da fikk vi prioritert ombordstigning, plass på rad 3, mat og drikke servert og ikke minst gratis wifi på hele flyturen. Men jeg hadde aldri i verden betalt flere tusen mer for en sånn oppgradering ellers.

Og så fikk vi limousinservice fra Gardermoen og hjem, Øyvind henta oss og kjørte oss hjem til taco med hele gjengen fra Lørenfallet, som hadde tatt imot tilbudet om overnatting og dusj mens deres eget hus er under oppussing med nye bad og kjøkken. Jeg runder av med noen stemningsbilder fra Roma - arrividerci!

Artig trekrone som tvinges til å bli pergola